
Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Journalism with Restraint: A Comparative Content Analysis 
of Independent, Government, and Opposition Newspapers in 

pre-Revolution Egypt.

Mohamad Hamas Elmasry, Ph.D
Assistant Professor

Department of Journalism and Mass Communication
The American University in Cairo

Cairo, Egypt
E-mail: elmasry_m@aucegypt.edu

Abstract
This content analysis examines Egyptian newspaper output during an important period relatively 
late  in  the  Hosni  Mubarak  era.  Specifically,  the  study  analyses  the  official  Al-Ahram,  the 
independent  Al-Masry al-Yom and the opposition  Al-Wafd.  The coding scheme addressed the 
three newspapers’ choice of news topics, framing of the government and political opposition, 
and treatment of average Egyptian citizens, among other things. The analysis  revealed some 
similarities, but many differences in the products delivered by the three newspapers. All three 
papers made regular, frequent mention of the Egyptian government and focused many stories on 
official concerns and perspectives. However, the government-owned Al-Ahram’s reportage often 
spoke  favorably  of  the  government,  quoted  and  paraphrased  government  sources,  and 
photographed  (former)  President  Mubarak,  while  omitting  news  about  political  opposition 
groups,  crimes and problems in  Egypt.  The absence of  these  topics  suggests  that  Al-Ahram 
contributed to the Mubarak government’s objective of projecting a stable, secure national image. 
In contrast, coverage of the Egyptian government by the independent Al-Masry al-Yom and the 
party-owned  Al-Wafd was more balanced, incorporating both positive and negative news and 
presenting government issues and actors in a more neutral tone. The study’s findings — offering 
an important Mubarak-era baseline for Egyptian journalism which can be used to compare and 
contrast  with post-Mubarak era news performance — offer a democratic barometer of sorts, 
underlying areas of need and focus for the new era of Egyptian news. 

Keywords: Egypt, media, newspapers, framing, content analysis, Mubarak, Al-Ahram, Al-Masry 
Al-Youm, Al-Wafd. 

- 1 -

mailto:elmasry_m@aucegypt.edu


Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Introduction

For many outside Egypt, the 2011 Egyptian revolution demonstrated in poignant detail the 

extent to which ousted Egyptian president Hosni Mubarak was willing to use an iron fist to 

suppress opposition and, importantly, control media messages. In addition to directing state-run 

media to skew realities of the uprising and paint protesters as thugs and outcasts, the Mubarak 

regime’s media control efforts included shutting down the internet, mobile phone networks, and 

Al-Jazeera’s Egypt bureau, among other strategies. Most of the reliable news about the 18-day 

revolt, in fact, came from social media networks, international news sources, and independent 

and opposition Egyptian press outlets, all of whom fought hard to disseminate accurate 

information in spite of heavy Egyptian government repression. To be sure, the 2011 Egyptian 

revolution has put Egyptian media under a global microscope, with observers eager to find out 

how Egyptian media — tightly controlled during all of Mubarak’s 30-year reign — might change 

in the aftermath of Mubrarak’s removal from power. 

The present analysis takes a historical step back by investigating how Mubarak era media 

restrictions manifested themselves practically in major Egyptian newspapers. This content study 

— part of a larger project examining news production late in Mubarak’s presidency — is useful 

in helping to establish a standard against which to measure media reform in post-revolution 

Egypt. The larger project, findings from which have been presented and published elsewhere (see 

Elmasry 2011a, 2011b), featured extensive ethnographic observations, interviews, and surveys of 

Egyptian journalists. 

Although a plethora of analyses on Egyptian media during the Mubarak ear have been 

published (see below), most provide overviews of the Egyptian press structure and do not present 

detailed empirical findings. Empirical studies of Egyptian news content are especially lacking. 

According to research into national and global press systems, examining content is of critical 

importance in order to find out how media policies manifest themselves as news products. The 

current paper describes results of a content analysis of three leading Egyptian newspapers 

representing the range of Egyptian newspaper ownership categories — independent, 

government-owned, and opposition party-owned. Specifically, the study examines late 2008 

news coverage in the independent Al-Masry al-Youm, the opposition-owned Al-Wafd, and the 

- 2 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

government-owned Al-Ahram. The historical data presented here will be useful for media policy 

makers and activists in Egypt, and scholars interested in media systems in transition. As Nerone 

(1995) has argued, press systems research must, in the first place, be historically grounded due to 

the fact that media systems are products of sociopolitical history. 

The Arab Press

Numerous studies have examined Arab media environments, with research pointing both to 

overarching regional commonalities and country-specific nuances. Research has shown that, on 

the whole, Arab media tend to operate within censorial cultures, with authoritarianism and social 

responsibility overriding liberalism as media norms (Hafez 2002; Mellor 2005). A handful of 

studies present evidence that Arab governments use press laws and various forms of intimidation 

to maintain strict control over media content (Dabbous 1994; Mellor 2005, 2007; Rugh 2004; 

Sakr 2001, 2005). Predictably, news content in the Arab world tends to be politics-centered and 

focus much attention on the goings on of government leaders (Mellor 2005). 

Despite these tendencies toward authoritarianism, some Arab countries have experienced 

slow movements toward democratic reform in recent years, allowing more press freedoms and 

adopting western press principles (Ayish, 2002, 2003; Hafez, 2002; Mellor, 2005; Sakr, 2005). 

There are two main reasons for the wave of small, yet noticeable, democratic media reforms: 

first, the advent of the internet and the proliferation of satellite dishes have made it more difficult 

for Arab regimes to control information (Sakr, 2005; Ayish, 2002; Mellor, 2005); and second, the 

post-September 11, 2001 American-led campaign for democracy in the Middle East forced some 

US-allied Arab governments (including the Mubarak regime) to implement democratic reforms. 

It was American pressure that ultimately forced Mubarak to begin allowing private press 

ownership licenses (Cooper, 2008), for instance. 

Under Mubarak, ambivalence characterized the Egyptian media environment (Goldschmidt, 

2008). On the one hand, Mubarak continued to exercise great control over media operations 

through the 1996 press law, Egyptian penal code, the Egyptian constitution, press licensing laws, 

and the existence of a stable of government-owned and operated news outlets. On the other hand, 

the Egyptian press pushed the democratic envelope with increasing success in the later years of 

- 3 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Mubarak’s rule, particularly after 2004 when the government allowed a group of private 

businessmen to establish a daily independent newspaper, Al-Masry al-Youm (Cooper, 2008; 

Elmasry, 2011a; Elsasser, 2010; Hamdy, 2009). Any democratic progress was mitigated, 

however, by heavy restrictions placed on both independent and opposition publications (Farag, 

2004; The People’s Assembly, 2007). Moreover, throughout the Mubarak era, Egypt used press 

laws, licensing laws, and sheer intimidation to silence serious oppositional threats (see Amnesty 

International, 2009; Human Rights Watch, 2006; Mellor, 2005; Pintak, 2008; Reporters Without 

Borders, 2003/2006; Sakr, 2001; and the US Department of State, 2009). 

While the differences between Mubarak era government, opposition, and independent 

newspapers have frequently been discussed anecdotally in popular publications and on the 

Egyptian street, empirical analyses have been rare. The present research attempts to empirically 

address broad questions about the tangible differences between opposition and independent 

newspapers, how government papers dealt with information deemed negative by the Mubarak 

regime, and the willingness of Mubarak era opposition and independent newspapers — 

constantly operating under a restrictive and risky legal umbrella — to push the envelope in 

attacking government interests. 

Research Question

The following broad research question is posed:  

RQ: How did Al-Ahram, Al-Masry al-Youm, and Al-Wafd compare in their topic selection, 

sourcing, and coverage of the government, political opposition, and average Egyptians late in 

Hosni Mubarak’s presidency? 

Method

To answer the research question, a quantitative content analysis of Al-Ahram, Al-Masry al-

Youm, and Al-Wafd was carried out. Riffe et al. (2005, p. 25) define quantitative content analysis 

as “the systematic and replicable examination of symbols of communication, which have been 

assigned numeric values according to valid measurement rules and the analysis of relationships 

involving those values using statistical methods.” The study was designed to discern what the 

- 4 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

news production process actually produced and determine whether patterns varied among the 

different ownership categories. Some of my measures, for instance, indicate the degree to which 

the newspapers exhibit loyalty or disloyalty to the government, and the extent to which they 

represent and include non-official voices. This analysis reveals similarities and differences and 

provides a basis for making inferences about the effectiveness of constraints. 

The sampling period corresponds with my fieldwork period in Egypt—July 19, 2008 through 

December 31, 2008. According to Riffe et al. (2005), two constructed weeks are sufficient for 

representing a year’s worth of news coverage. Since the sampling period here is slightly less than 

six months (or half a year), one constructed week of content was selected. Thus, one Monday, 

one Tuesday, one Wednesday, etc., were selected at random. The final randomly selected 

composite week consisted of the following days:

• Monday November 24, 2008
• Tuesday December 9, 2008
• Wednesday October 22, 2008
• Thursday August 14, 2008
• Friday October 10, 2008
• Saturday July 26, 2008
• Sunday December 28, 2008

On the self-explanatory premise that front-page articles are one of the best measures of what 

newspaper editors consider important, the study coded only front-page articles (including those 

that began on the front-page and continued on inside pages as well as those featuring a front-

page “teaser” with full text on an inside page). The final sample included 336 news articles —

102 from Al-Ahram, 117 from Al-Masry al-Yom, and 117 from Al-Wafd. 

The unit of analysis was the entire news article. Two independent coders fluent in Arabic 

were presented with a detailed coding guide and trained for approximately three weeks during 

December 2008 until intercoder reliability pre-testing showed Scott’s Pi levels—according to the 

guidelines set forth by Shoemaker (2003)—to be “good” (.7) or “very good” (.8) on most 

variables and at least “adequate” (.6) on all others. Adjustments were made to some of the coding 

instructions during the training period. 

- 5 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Coding on the actual final sample of articles began at the conclusion of the training period. 

Intercoder reliability was tested formally on a portion of the final sample using three separate 

measures: straight percentage agreement, Scott’s Pi, and Krippendorf’s Alpha. In general, no 

measure of intercoder reliability is considered sufficient by itself (Riffe et al., 2005). Percentage 

agreement is not an appropriate stand-alone measure of reliability because it does not account for 

chance agreement, while on the other hand, Scott’s Pi and other stricter measures have been 

shown to produce excessively conservative results (see Holsti, 1969; Lombard, et al., 2002; 

Schiff, 2004). Scholars (see Riffe et al., 2005) advise content analysts to use multiple measures 

to account for the weaknesses associated with individual measures. Researcher Deen Freelon’s 

web-based “Reliability Calculator” system was used to compute intercoder reliability (see the 

Appendix for intercoder reliability scores). 

The study coded for 23 variables addressing placement and prominence, sourcing, article 

topics, the position of articles toward the government, and the degree to which the newspapers 

included the voices of government officials, opposition parties, and average citizens.

Results

Manifest newspaper content represents a final product of sorts, the outcome of 

interactions between constraints exerting themselves on newspapers and the efforts by journalists 

to negotiate them. In presenting results of my content analysis of Al-Ahram, Al-Masry al-Yom, 

and Al-Ahram, this section will examine one kind of indicator—that found in the actual news 

product—of key similarities and differences among papers in different ownership/sponsorship 

categories.

Bylines

Newspaper bylines can be important indicators of news origins as well as of existence of staff 

expertise, with a larger proportion of staff-written reports (and smaller proportion of wire service 

reports) signaling a greater level of professionalism (Cooper, 2008). Of the three papers studied 

here, Al-Masry al-Yom was the most heavily reliant on staff-generated reports, while Al-Ahram 

and Al-Wafd often did not list byline sources and relied more on wire services. A chi-square test 

- 6 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

showed byline sourcing differences across the three papers to be statistically significant, χ2 (8, N 

= 336) = 65.1, p < .001. Table 1 displays the results. 

Table 1
Bylines

Paper Staff/ 
Reporter 

Only

“Wire 
Services”

Both Staff & 
Wire Services

No 
source

Other Total

Al-
Ahram

37 
(36%)

19 
(18%)

7 
(7%)

39 
(38%)

0 (0%) 102

Al-
Masry

94 
(80%)

8
(7%)

9 
(8%)

5 
(4%)

1 (1%) 117

Al-Wafd 74 
(63%)

17
(15%)

1 
(1%)

22 
(19%)

3 (3%) 117

Totals 205 
(61%)

44
(13%)

17 
(5%)

66 
(20%)

4 (1%) 336

χ2 (8, N = 336) = 65.1, p < .001

A total of 80% (n = 94) of Al-Masry’s stories listed only staff reporters in the byline. The 

paper used a combination of staff reporters and wire services as sources for an additional 8% (n 

= 9) of stories and relied exclusively on wire services for 7% (n = 8). For Al-Ahram, only 36% (n 

= 37) of stories listed only staff reporters in the byline, 7% (n = 7) listed both staff reporters and 

wire services and 18% (n = 19) listed exclusively wire services. Sixty-three percent (n = 74) of 

Al-Wafd’s stories listed staff reporters as sources and 15% (n = 17) used exclusively wire 

services. Importantly, a total of 38% (n = 39) of stories in Al-Ahram and 19% (n = 22) of stories 

in Al-Wafd did not list any source in the byline. These are high proportions, especially when 

compared with Al-Masry al-Yom, which avoided listing byline sources in just 4% (n = 5) of 

articles. 

Overall, then, Al-Masry al-Yom newspaper relied more on staff-generated reports and less on 

wire services, and was the least likely of the three papers to avoid listing byline sources 

altogether. Al-Ahram, in contrast, was least likely to list staff as sources of articles and most 

likely to use wire services or not list any source.

- 7 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Topics

Article topics, a measure of what newspapers emphasize and what editors regard as 

important, is a major consideration in studying the actual output of any press system. This study 

found that 35 primary topics – out of a total 54 possible primary topics – appeared in news 

stories at least once. Primary topics were organized under 16 broad subject areas. The original 

coding sheet and the revised collapsed categorical scheme for subject area and primary topic are 

in the Appendix. 

As Table 2 shows, the newspapers did not differ significantly with respect to overall subject 

areas, χ2 (14, N = 336) = 20.9, p = .104. Some important differences do emerge, however, in 

comparison of frequencies of three specific subjects—the Egyptian government, international 

relations, and crime. All three newspapers allotted considerable coverage to the Egyptian 

government, but Al-Ahram (48%, n = 49) included a heavier array of government-based stories 

than Al-Masry al-Yom (39%, n = 46,) and Al-Wafd (40%, n = 47). Al-Ahram also featured more 

international relations stories (25%, n = 25) than Al-Masry (11%, n = 13) and Al-Wafd (19%, n = 

22). Finally, crime stories were more heavily featured in Al-Masry al-Yom (12%, n = 14) and Al-

Wafd (12%, n = 14) than Al-Ahram (3%, n = 3).

Table 2 
Subject Area

Subject Area

Newspaper

Al-Ahram
Al-Masry al-

Yom Al-Wafd Total

Egyptian Gov & Parties 49 (48%) 46 (39%) 47 (40%) 142 (42%)
Non-Egyptian Gov Int’l 

Relations 25 (25%) 13 (11%) 22 (19%) 60 (18%)

Egypt Crime 3 (3%) 14 (12%) 14 (12%) 31 (9%)
Sports 5 (5%) 9 (8%) 12 (10%) 26 (8%)

- 8 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Egypt Religion 4 (4%) 8 (7%) 5 (4%) 17 (5%)

Health 6 (6%) 8 (7%) 4 (3%) 18 (5%)

Economics 4 (4%) 8 (7%) 3 (3%) 15 (4%)
All Other Categories 6 (6%) 11 (9%) 10 (9%) 27 (8%)

Totals 102 117 117 336
χ2 (14, N = 336) = 20.9, p = .104

Examination of narrower primary topics also revealed key differences, χ2 (34, N = 336) = 

78.3, p < .001. Results for several of the most important primary topic categories are in Table 3. 

While official government news predominated in all three papers, Al-Ahram demonstrated more 

loyalty to the Egyptian government as well as positive orientation toward the government in its 

selection of news topics; Al-Masry’s primary topics highlighted both negative and positive 

government news; and Al-Wafd concentrated on more opposition-centered news topics. 

Table 3
Primary Topic

Primary
Topic

Newspaper

Al-Ahram Al-Masry Al-Wafd Total

Israel-Palestine (Int’l)
10 (10%) 4 (3%) 14 (12%) 28 (8%)

Eg Sports (Sports)
5 (5%) 9 (8%) 12 (10%) 26 (8%)

Eg Gov involvement in 
Palestine issue (Gov) 12 (12%) 6 (5%) 3 (3%) 21 (6%)

Negative Gov news (Gov)
0 (0%) 10 (9%) 7 (6%) 17 (5%)

Violent Crime (Eg Crime)
0 (0%) 11 (9%) 6 (5%) 17 (5%)

Eg Econ. Policy (Gov)
8 (8%) 3 (3%) 5 (4%) 16 (5%)

Cordial Gov relations 
w/nations (Gov) 6 (6%) 7 (6%) 2 (2%) 15 (4%)

- 9 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Opposition Party news 
(Gov) 0 (0%) 3 (3%) 11 (9%) 14 (4%)

Tensions/Negative int’l 
relations (Int’l) 7 (7%) 4 (3%) 2 (2%) 13 (4%)

Positive/cordial Int’l 
relations (Int’l) 5 (5%) 2 (2%) 4 (3%) 11 (3%)

Crime Other (Eg Crime) 2 (2%) 3 (3%) 5 (4%) 10 (3%)

Int’l Other (Int’l) 3 (3%) 3 (3%) 2 (2%) 8 (2%)

Egypt econ issues (Econ) 2 (2%) 4 (3%) 2 (2%) 8 (2%)

Islamic Holiday (Religion) 3 (3%) 2 (2%) 3 (3%) 8 (2%)
Court cases/rulings (Law 

and Order) 2 (2%) 4 (3%) 2 (2%) 8 (2%)
Gov Achievements-Praise 

(Gov) 6 (6%) 1 (1%) 0 (0%) 7 (2%)

Eg Law Changes (Gov) 5 (5%) 1 (1%) 1 (1%) 7 (2%)
All Other Categories 

Combined 26 (26%) 40 (34%) 36 (31%) 102 (30%)
Totals 102 117 117 336

χ2 (34, N = 336) = 78.3, p < .001

For example, Al-Ahram concentrated six of its 102 front-page stories (6%) on government 

achievements/praise while, in contrast, Al-Masry al-Yom and Al-Wafd published just one such 

report between them. Al-Masry al-Yom (9%, n = 10) and Al-Wafd (6%, n = 7) published 17 

combined front-page articles about negative government news (including government 

incompetence, anti-government protests, government corruption, and democratic regression), and 

Al-Ahram did not publish any. Also, Al-Masry and Al-Wafd were more likely to cover crime than 

Al-Ahram, whose lack of attention to crime could project pro-government images of safety and 

stability. While Al-Ahram did not publish any violent crime stories and published only one crime 

story overall (1%), Al-Masry al-Yom published 11 stories about violent crime (9%) and 14 crime 

stories overall (12%), and Al-Wafd published six articles about violent crime (5%) and 11 about 

crime overall (9%). 

- 10 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Similar topical tendencies are found in coverage of political opposition. Al-Ahram, an official 

paper of the ruling party, did not cover any opposition-centered news, while Al-Wafd, the key 

official opposition group, covered political opposition centrally (9%, n = 11). Al-Masry, an 

independent political actor, focused mainly on opposition groups in 3% (n = 3) of its front-page 

stories and also published an additional four reports (3% of its total of articles) on Islamist 

political groups. Al-Wafd, which claims a strict policy of separating politics from religion, 

published no stories about Islamist groups; neither did Al-Ahram have any on this topic. 

Table 4 shows the three newspapers’ relative propensities for covering international news. 

Not surprisingly, Al-Ahram – which is distributed widely throughout the Arab world and 

positions itself as a purveyor of international events – covered more international news stories 

than either Al-Masry al-Yom or Al-Wafd, although differences were not statistically significant, χ2 

(14, N = 106) = 22.6, p = .067. In this study sample, the paper carried 49 internationally-focused 

articles (48% of its total of articles); while Al-Masry al-Yom had 28 international stories (24% of 

its total) and Al-Wafd 29 stories (25% of its total). Al-Ahram’s heavier focus on international 

stories helps to partly explain Al-Ahram’s reliance on news agencies (see above). Since the paper 

does not have the financial resources necessary to employ many foreign correspondents, it is 

forced to rely more on wire services. 

Table 4
International Stories

Topic Al-
Ahram

Al-Masry 
al-Yom

Al-Wafd Totals

Israel-Palestine issue (from 
perspective of International 

news)

10 4 14 28

Egyptian Government 
involvement in Israel-Palestine 

issue

12 6 3 21

Cordial Egyptian government 
relations w/other nations

6 7 2 15

Tensions/Negative int’l relations 5 4 2 11
General/cordial relations 

between nations
6 0 4 10

Egyptian Government 
political/legal support for 

2 0 2 4

- 11 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Egyptians abroad
Int’l gov/administration changes 2 1 0 3

Other 6 6 2 14
TOTALS 49 (48%) 28 (24%) 29 (25%) 106 (32%)

χ2 (14, N = 106) = 22.6, p = .067
Note: “International” here refers to anything outside of Egypt. 
Note: Percentage totals listed are international articles as a proportion of the total front-page articles published. 
For example, Al-Ahram published 49 international stories out of a total 102 stories (48%).

Coverage of the Egyptian government

Beyond measuring the amount of coverage allotted to the government by Al-Ahram, Al-

Masry al-Yom and Al-Wafd, the study looked at how the government was treated or discussed in 

the three newspapers. This section summarizes results for items considering the presence and 

centrality of government actors and action in news articles; whether government mention is 

favorable, unfavorable, or neutral in tone; whether articles present government-proposed 

solutions to sociopolitical problems; whether they quote or cite government officials; and 

whether they carry photographs of government officials.

On topics covered by all three newspapers, Al-Ahram was likely to make the Mubarak 

government a central actor. Telling in this regard is the way the papers dealt with the Israel-

Palestine conflict. On stories about the conflict, many of Al-Ahram’s stories were Egyptian 

government-centered, highlighting the role of the government in dealing with the issue. Al-

Ahram published 12 stories (12% of its total story count) dealing with the Egyptian government’s 

role in the Israel-Palestine conflict, while Al-Masry al-Yom published six such stories (5%) and 

Al-Wafd just three (3%). Meanwhile, fourteen Al-Wafd stories dealt with the Israel-Palestine issue 

from the standpoint of international news without discussing the Egyptian government 

principally. 

All three papers made mention of the Egyptian government in the majority of their front-page 

news articles. Al-Ahram (67%, n = 68) was more likely to mention the government than either 

Al-Masry al-Yom (62%, n = 72) or Al-Wafd (54%, n = 63), but the differences did not prove to be 

statistically significant, χ2 (2, N = 336) = 3.8, p = .147. The fact that Al-Masry and Al-Wafd, in 

- 12 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

addition to Al-Ahram, were so likely to mention the government in their reports indicates that 

findings from research predating the independent newspaper era (see Ayish, 2003; Mellor, 2005) 

– that Egyptian papers are largely official – extends beyond just the government-owned press 

outlets.

Table 5
Government Mention

Newspaper Articles 
Mentioning 
Government

Articles Not 
Mentioning 
Government

Total

Al-Ahram 68 (67%) 34 (33%) 102
Al-Masry al-Yom 72 (62%) 45 (39%) 117

Al-Wafd 63 (54% 54 (46%) 117
Totals 203 (60%) 133 (40%) 336

χ2 (2, N = 336) = 3.8, p = .147

The three papers talked about the government differently, however, χ2 (4, N = 203) = 63.6, p 

<.001. The tone of the overwhelming majority of Al-Ahram news articles was favorable toward 

the government, whereas Al-Masry al-Yom and Al-Wafd were more balanced. Overall, 81% (n = 

55) of Al-Ahram articles mentioning the government were favorable in tone, while 16% (n = 11) 

were neutral and just 3% (n = 2) were negative. Al-Masry al-Yom’s articles were most likely to be 

neutral in tone (46%, n = 33) with a roughly even split between favorable (25%, n = 18) and 

unfavorable (29%, n = 21) content. Fifty-one percent (n = 32) of Al-Wafd articles mentioning the 

Egyptian government were neutral in tone, 21% (n = 13) were favorable and 29% (n = 18) were 

unfavorable. Table 6 presents the breakdown.

Table 6
Tone of articles toward Egyptian Government

Newspaper Favorable Unfavorable Neutral Total
Al-Ahram 55 (81%) 2 (3%) 11 (16%) 68

Al-Masry al-
Yom

18 (25%) 21 (29%) 33 (46%) 72

Al-Wafd 13 (21)% 18 (29%) 32 (51%) 63
Totals 86 (42%) 41 (20%) 76 (37%) 203

- 13 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

χ2 (4, N = 203) = 63.6, p <.001

It is in the interest of governments to project a stable, secure image of their societies. The 

press, however, is supposed to be a watchdog, an independent institution which keeps the 

government and other parts of society in check. One issue of interest, then, concerns the degree 

to which press outlets are willing to expose and discuss societal problems. My content analysis 

coded for whether problems in Egyptian society were mentioned in news articles and – when 

problems were mentioned – whether or not government-proposed solutions were offered. Even 

when problems are mentioned in the news, the problems and the negativity associated with rulers 

may be mitigated if government-proposed solutions are offered. Results of the problems and 

solutions measures are presented in tables 7 and 8. 

Table 7
Mention of Problems

Newspaper Problem 
Mentioned

Problem Not 
Mentioned

Total

Al-Ahram 31 (30%) 71 (70%) 102
Al-Masry al-Yom 62 (53%) 55 (47%) 117

Al-Wafd 43 (37%) 74 (63%) 117
Totals 136 (41%) 200 (60%) 336

χ2 (2, N = 336) = 12.6, p =.002

Table 8
Mention of Government-proposed solutions

Newspaper Government 
Solution Offered

Government 
Solution Not 

Offered

Total

Al-Ahram 30 (97%) 1 (3%) 31
Al-Masry al-Yom 16 (26%) 46 (74%) 62

Al-Wafd 16 (37%) 27 (63%) 43
Totals 62 (46%) 74 (54%) 136

χ2 (2, N = 136) = 43.7, p < .001

Results show that Al-Ahram articles were less likely to mention problems than Al-Masry al-

Yom or Al-Wafd, χ2 (2, N = 336) = 12.6, p = .002. Thirty-one out of 102 Al-Ahram articles (30%) 

- 14 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

mentioned problems in Egyptian society compared with 62 Al-Masry al-Yom articles (53%) and 

43 Al-Wafd articles (37%). Moreover, when problems were mentioned, Al-Ahram’s content 

nearly always mentioned government-proposed solutions, something relatively rare for both Al-

Masry al-Yom and Al-Wafd. In all, of the 31 Al-Ahram articles which discussed problems, 30 

offered government solutions (97%). Twenty-six percent (n = 16) of Al-Masry problem-centered 

articles mentioned government-proposed solutions, compared to 37% (n = 16) of Al-Wafd’s. 

These differences were also found to be statistically significant, χ2 (2, N = 136) = 43.7, p < .001. 

Sources of information for articles have obvious implications for how stories are framed. 

Sources can set agendas, and repeated use of particular kinds of sources will give those interests 

a stronger voice in the news. The content analysis therefore counted how often different types of 

sources appeared, including people recognized and described as government officials.

All three newspapers quoted and cited government sources more than other people or groups, 

but Al-Ahram was more likely to quote government officials than either Al-Masry al-Yom or Al-

Wafd, χ2 (6, N = 336) = 16.0, p = .014. In all, 46 of 102 Al-Ahram articles (46%) quoted 

government officials, compared to 34% (n = 40) for Al-Masry al-Yom and 23% (n = 27) for Al-

Wafd. Thirty-two percent (n = 32) of Al-Ahram’s articles quoted or paraphrased government 

officials 3 or more times, contrasted with 19% (n = 23) of Al-Masry al-Yom articles and 12% (n = 

14) of Al-Wafd articles. Table 9 presents the figures.

Table 9
Government quotes

Newspaper 0 Gov 
quotes

1-2 Gov 
quotes

3-4 Gov 
quotes

More than 4 
Gov quotes

Totals

Al-Ahram 56 (55%) 14 (14%) 12 (12%) 20 (20%) 102
Al-Masry al-
Yom

77 (66%) 17 (15%) 12 (10%) 11 (9%) 117

Al-Wafd 90 (77%) 13 (11%) 6 (5%) 8 (7%) 117
Totals 223 (66%) 44 (13%) 30 (9%) 39 (12%) 336

χ2 (6, N = 336) = 16.0, p = .014

The greater frequency of government quotes in Al-Ahram is likely the result of two 

interrelated factors that emerged from my interviews and will be discussed further in subsequent 

- 15 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

chapters: editorial policy and access to government sources. A key feature of Al-Ahram’s 

editorial policy is its commitment to government loyalty. Furthermore, Al-Ahram’s pro-

government stance facilitates easier access to sources within government, who are generally 

more willing to speak with the newspaper than they are with independent and opposition papers. 

Many Al-Masry al-Yom and Al-Wafd journalists complained about the unwillingness of 

government sources to speak with them.

A final measure of how Al-Ahram, Al-Masry al-Yom and Al-Wafd treated the Egyptian 

government in their news reports was the presence of government officials in photographs (up to 

two photographs accompanying any article were coded). Al-Masry al-Yom generally featured far 

more photographs than either of the other two newspapers, χ2 (2, N = 336) = 29.0, p < .001. Table 

10 shows how many articles had accompanying photos, and Table 11 shows the proportion of 

articles in each paper which contained 1 photo, 2 photos, or three or more photos.

Table 10
Presence of Photographs

Newspaper Number of 
articles with 

photos

Number of 
articles without 

photos

Total number of 
articles

Al-Ahram 41 (40%) 61 (60%) 102
Al-Masry al-Yom 82 (70%) 35 (30%) 117

Al-Wafd 45 (39%) 72 (62%) 117
Totals 168 (50%) 168 (50%) 336

χ2 (2, N = 336) = 29.0, p < .001

Table 11
Frequency of 1 photo, 2 photo, and 3+ photo articles.

Newspaper Articles 
containing 

only 1 photo

Articles 
containing 2 

photos

Articles 
containing 3 

or more 
photos

Total number 
of photos 

coded

Al-Ahram 27 10 4* 55
Al-Masry al-

Yom
59 16 7* 105

Al-Wafd 26 6 13* 64
Totals 112 32 24 224

Note: Coders only coded the first two photographs (from right to left and top to bottom) accompanying an 

- 16 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

article.

Overall, Al-Ahram was more likely than the other papers to display photos of President 

Mubarak, shown in Table 12 [χ2 (2, N = 224) = 18.1, p < .001], although there were no 

statistically significant differences in how often the papers carried photos of his family or other 

government figures, shown in Table 13 [χ2 (2, N = 224) = .73, p = .696]. Al-Ahram photographed 

the President the most, featuring him in 16% (n = 9) of all coded photographs. Al-Masry al-Yom 

pictured President Mubarak in just 3% (n = 3) of its photos while Al-Wafd did not picture the 

President at all. Al-Ahram (4%, n = 2), Al-Masry al-Yom (4%, n = 4) and Al-Wafd (2%, n = 1) 

each rarely pictured members of President Mubarak’s family. Al-Ahram (27%, n = 15) and Al-

Masry al-Yom (27%, n = 28) were more likely, however, to photograph other members of 

government than Al-Wafd (13%, n = 8). 

Table 12
Mubarak Pictured

Newspaper Photos of 
Mubarak 

Photos not of 
Mubarak

Total

Al-Ahram 9 (16%) 46 (84%) 55
Al-Masry al-Yom 3 (3%) 102 (97%) 105

Al-Wafd 0 (0%) 64 (100%) 64
Totals 12 (5%) 212 (95%) 224

χ2 (2, N = 224) = 18.1, p < .001

Table 13
Mubarak’s Family Pictured

Newspaper Photos of first 
family 

Photos not of first 
family

Total

Al-Ahram 2 (4%) 53 (96%) 55
Al-Masry al-Yom 4 (4%) 101 (96%) 105

Al-Wafd 1 (2%) 63 (98%) 64
Totals 7 (3%) 217 (97%) 224

χ2 (2, N = 224) = .73, p = .696

Another measure examined how often the newspapers featured photographs of non-Egyptian 

government officials. Al-Ahram was the most likely paper to feature pictures of foreign 

- 17 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

diplomats (18%, n = 10), consistent with this paper’s relatively greater focus on international 

news. Six percent each of Al-Wafd (n = 4) and Al-Masry al-Yom (n = 6) photographs featured 

foreign diplomats. Differences between papers were found to be statistically significant, χ2 (4, N 

= 223) = 10.9, p = .028. Results are presented in table 14.

Table 14 
Foreign Diplomat Pictured

Newspaper Photos of 
Foreign 

Diplomat

Photos not of 
Foreign 

Diplomat

Not clear Total

Al-Ahram 10 (18%) 44 (80%) 1 (2%) 55
Al-Masry al-

Yom
6 (6%) 98 (94%) 0 (0%) 104

Al-Wafd 4 (6%) 60 (94%) 0 (0%) 64
Totals 20 (9%) 202 (91%) 1 (0%) 223

χ2 (4, N = 223) = 10.9, p = .028

Coverage of political opposition

Another important aspect of the press-government dynamic involves the relationship between 

press outlets and political opposition groups. Several content analysis items addressed the ways 

Al-Ahram, Al-Masry al-Yom and Al-Wafd dealt with opposition groups—including how often 

papers mentioned and how they talked about opposition groups, and how often the groups’ 

members were quoted and depicted in photographs.

None of the three newspapers mentioned opposition groups a great deal. Al-Masry al-Yom 

(15%, n = 17) talked about the political opposition the most, followed by Al-Wafd (9%, n = 11), 

while Al-Ahram did not mention political opposition groups in any of the sampled articles, χ2 (2, 

N = 336) = 15.3, p < .001. The analysis did not distinguish among specific opposition groups, 

although even a casual reading makes it clear that Al-Wafd focuses almost all of its opposition 

coverage on the opposition party by its sponsoring party of the same name. Al-Masry al-Yom, 

meanwhile, divides coverage among various political opposition groups, including Al-Wafd, Al-

Ahrar, and the Muslim Brotherhood. Table 15 shows these findings. 

- 18 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Table 15
Opposition Mention

Newspaper Number of articles 
mentioning 
opposition 

Number of 
articles not 
mentioning 
opposition

Total

Al-Ahram 0 (0%) 102 (100%) 102
Al-Masry al-Yom 17 (15%) 100 (86%) 117

Al-Wafd 11 (9%) 106 (91%) 117
Totals 28 (8%) 308 (92%) 336

χ2 (2, N = 336) = 15.3, p < .001

Al-Masry al-Yom’s tone toward political opposition was relatively balanced, while Al-

Wafd’s coverage was overwhelmingly favorable, which is logical considering Al-Wafd’s 

concentration on its own party. Al-Wafd’s tone toward opposition groups was favorable 73% (n = 

8) of the time while Al-Masry al-Yom struck a neutral tone in 77% (n = 13) of articles, with no 

articles treating opposition groups in a predominantly unfavorable tone χ2 (1, N = 28) = 6.6, p = .

010. Results are presented in table 16. 

Table 16
Tone of articles toward Political Opposition

Newspaper Favorable Unfavorable Neutral Total
Al-Ahram - - - -

Al-Masry al-
Yom

4 (24%) 0 (0%) 13 (77%) 17

Al-Wafd 8 (73)% 0 (0%) 3 (27%) 11
Totals 12 (43%) 0 (0%) 16 (57%) 28

χ2 (1, N = 28) = 6.6, p = .010

 
Both Al-Masry al-Yom and Al-Wafd quoted or cited opposition sources in the majority of the 

articles mentioning the opposition: Al-Masry al-Yom did so in 13 out of the 17 articles, or 11% of 

total articles coded, and Al-Wafd in nine out of its 11 articles mentioning them, or 8% of the total 

χ2 (6, N = 336) = 27.8, p < .001. Al-Wafd tended to include more quotes or cites within a single 

article. Al-Ahram did not quote any opposition members. Table 17 presents the results.

- 19 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Table 17
Opposition quotes and paraphrases

Newspaper 0 Opp 
quotes

1-2 Opp 
quotes

3-4 Opp 
quotes

More than 4 
Opp quotes

Totals

Al-Ahram 102 
(100%)

0 (0%) 0 (0%) 0 (0%) 102

Al-Masry 
al-Yom

104 (89%) 5 (4%) 6 (5%) 2 (2%) 117

Al-Wafd 108 (92%) 0 (0%) 1 (1%) 8 (7%) 117
Totals 314 (94%) 5 (2%) 7 (2%) 10 (3%) 336

χ2 (6, N = 336) = 27.8, p < .001

Fourteen percent (n = 9) of Al-Wafd’s photographs featured members of opposition 

groups, compared with 7% (n = 7) of Al-Masry al-Yom’s photos. Al-Ahram did not photograph 

any opposition members. Table 18 shows these results. 

Table 18
Opposition Pictured

Newspaper Photos of 
Opposition 

Photos not of 
Opposition

Not clear Total

Al-Ahram 0 (0%) 54 (100%) 0 (0%) 54
Al-Masry al-

Yom
7 (7%) 96 (91%) 2 (2%) 105

Al-Wafd 9 (14%) 55 (86%) 0 (0%) 64
Totals 16 (7%) 205 (92%) 2 (1%) 223

χ2 (4, N = 223) = 11.0, p = .026

Non-official sources and depictions

Al-Ahram, Al-Masry al-Yom and Al-Wafd claim to represent various constituencies in 

Egyptian society, and two key content analysis measures considered how often the three papers 

incorporated non-official sources or photographs of average citizens—defined as random 

eyewitnesses, passersby, small business owners, employees of businesses, and others not in 

official categories. Results are in Table 19 and 20.

Table 19
Average Citizen quotes

- 20 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Newspaper 0 Avg Cit 
quotes

1-2 Avg Cit 
quotes

3-4 Avg Cit 
quotes

More than 
4 Avg Cit 
quotes

Totals

Al-Ahram 98 (96%) 3 (3%) 0 (0%) 1 (1%) 102
Al-Masry 
al-Yom

92 (79%) 8 (7%) 6 (5%) 11 (9%) 117

Al-Wafd 105 (90%) 4 (3%) 1 (1%) 7 (6%) 117
Totals 295 (88%) 15 (5%) 7 (2%) 19 (6%) 336

χ2 (6, N = 336) = 19.3, p = .004

Table 20
Average Citizen pictured

Newspaper Photos of 
Average 
Citizen 

Photos not of 
Average 
Citizen

Not clear Total

Al-Ahram 7 (13%) 46 (85%) 1 (2%) 54
Al-Masry al-

Yom
24 (23%) 79 (76%) 1 (1%) 104

Al-Wafd 17 (27%) 44 (69%) 3 (5%) 64
Totals 48 (22%) 169 (76%) 5 (2%) 222

χ2 (4, N = 222) = 6.2, p = .183

Overall, Al-Masry al-Yom was most likely to quote or cite average citizens, doing so in 21% 

(n = 25) of its total sampled articles—and in 9% (n = 11) of the articles, the paper quoted or cited 

non-official sources five times or more. Al-Wafd used average citizen sources in 10% (n = 12) of 

its total, including more than four times in 6% (n = 7) of articles. Al-Ahram rarely quoted average 

citizens, doing so just 4% (n = 4) of the time. A chi-square test showed the differences between 

the papers to be statistically significant, χ2 (6, N = 336) = 19.3, p = .004. Al-Wafd was the most 

likely of the three papers to depict average citizens in photographs, with 27% (n = 17) of 

photographs coded featuring average citizens, compared with 23% (n = 24) for Al-Masry al-Yom 

and 13% (n = 7) for Al-Ahram. These differences were not statistically significant, however, χ2 (4, 

N = 222) = 6.2, p = .183.

 

Summary

- 21 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

This content analysis of Al-Ahram, Al-Masry al-Yom and Al-Wafd news coverage late in the 

Mubarak era revealed some similarities and many differences in the product delivered by these 

three newspapers in different ownership categories.

All three papers made regular, frequent mention of the Egyptian government and focused 

many stories on official concerns and perspectives. However, the government-owned Al-Ahram’s 

reportage often spoke favorably of the government, quoted and paraphrased government sources 

and photographed President Mubarak, while omitting news about political opposition groups, 

crimes and problems in Egypt. The absence of these topics suggests that Al-Ahram contributed to 

the Mubarak government’s objective of projecting a stable, secure national image. In contrast, 

coverage of the Egyptian government by the independent Al-Masry al-Yom and the party-owned 

Al-Wafd was more balanced, incorporating both positive and negative news and presenting 

government issues and actors in a more neutral tone. 

Al-Masry al-Yom and Al-Wafd were much more likely than Al-Ahram to devote space to 

political opposition groups and average citizens and to quote, cite and photograph them. Of the 

two papers, Al-Wafd provided the more favorable coverage toward opposition groups – not 

surprising given Al-Wafd’s status as an opposition party organ; while Al-Masry al-Yom more 

frequently quoted and paraphrased average Egyptian citizens. Al-Masry al-Yom’s reporting was 

on the whole the most neutral and the paper produced the most staff-generated reports, 

characteristics that scholars have associated with journalistic professionalism. 

On the face of it, all three newspapers exhibited trends in news coverage that reflect their 

respective affiliations and sponsorship—government ownership, opposition party ownership, and 

independent ownership. Although no causality is proven, simply by logical deduction, these 

findings support the expectation that ownership structures and political loyalties constitute a 

major structural influence on news production. Future research should assess the relative 

progress and/or regression of Egyptian newspapers in the post-Mubarak era. It will be important 

to document changes to press content, particularly as the Egyptian legal landscape is altered.

References

- 22 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Amnesty International (2009, May 3). No Freedom – Journalists Stopped From Doing Their 
Jobs. Amnesty International. Retrieved May 29,2009 from 

http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/feature-stories/no-freedom-  journalists  -stopped-
doing-their-jobs-20090502  

Ayish, M. I. (2002). Political Communication on Arab World Television: Evolving Patterns. 
Political Communication, Vol 19(2), p137-154.

Ayish, M. (2003). American-Style Journalism and Television in the Arab World: An Exploratory 
Study of News Selection at Six Arab Satellite Television Channels. In Kai Hafez (ed), 
Media Ethics in the Dialogue of Cultures, Hamburg: Deutsches Orient-Institut. 

Cooper, K. J. (2008). Politics and Priorities: Inside the Egyptian Press. Arab Media & Society, 
issue 6, fall 2008. Retrieved from http://www.arabmediasociety.com/?article=689 

Dabbous, S. (1994). Egypt. In Y. Kamalipour and H. Mowlana (eds). Mass Media in the Middle 
East: A Comprehensive Handbook. London: Greenwood Press. 

Elmasry, M. H. (2011a). Producing News in Mubarak’s Egypt: An Analysis of Egyptian 
Newspaper Production During the Late Hosni Mubarak Era. Journal of Arab and 
Muslim Media Research. Vol. 4, issue 2.

Elmasry, M. H. (2011b). Before They Were Revolutionaries: Assessing Journalistic 
Professionalism in Mubarak’s Egypt. Presented at the Association for Education in 
Journalism and Mass Communication annual convention. Saint Louis, Missouri, 

August 2011.  

Elsasser, S. (2010). Press Liberalization, the New Media, and the ‘Coptic Question’: 

Muslim-Coptic Relations in Egypt in a Changing Media Landscape. Middle Eastern 
Studies. Vol. 46, Issue 1, p131-150. 

Farag, A. (2004). The Internet in Egyptian Society and its use as a News Medium. 
Unpublished PhD thesis. McGill University (Canada). 

Goldschmidt, A. (2008). A brief history of Egypt. New York: Facts on File.  

Hafez, K. (2002). Journalism Ethics Revisited: A Comparison of Ethics Codes in Europe, 
North Africa, the Middle East, and Muslim Asia. Political Communication, 

Vol 19(2), p. 225-250.  

Hamdy, N. (2009). Building capabilities of Egyptian journalists in preparation for a media 
transition. Journal of Arab & Muslim Media Research, vol. 1, issue 3.  

- 23 -

http://www.arabmediasociety.com/?article=689
http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/feature-stories/no-freedom-journalists
http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/feature-stories/no-freedom-


Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Holsti, O.R. (1969). Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. 

Reading, MA: Addison-Wesley.

Human Rights Watch (2006, July 10). Egypt: Journalists Still Risk Jail Under Press Law. 

Human Rights Watch. Retrived May 29, 2009 from 

http://www.hrw.org/en/news/2006/07/10/egypt-journalists-still-risk-jail-under-press-law

Lombard, M., Snyder-Duch, J., Bracken, C. C. (2002). Content Analysis in Mass 

Communication: Assessment and Reporting of Intercoder Reliability. Human 

Communication Research, Vol. 28, No. 4.

Mellor, N. (2005). The Making of Arab News. Oxford: Rowman and Littlefield. 

Nerone, J. C. (ed) (1995). Last Rights: Revisiting Four Theories of the Press. Urbana and 

Chicago: University of Illinois Press. 

Pintak, L. (2008). Satellite TV News and Arab Democracy. Journalism Practice, Vol. 2, No. 1.

Reporters without Borders (2003). Egypt – Annual Report 2003. Reporters Without Borders. 
Retrieved May 29, 2009 from www.rsf.org/print.php3?id_article=6687 

Reporters Without Borders (2006). Egypt – Annual Report 2006. Reporters Without Borders. 
Retrieved May 29, 2009 from http://www.rsf.org/article.php3?id_article=17186

Riffe, D., Lacy, S., & Fico, F.G. (2005). Analyzing media messages: Using quantitative content 
analysis in research, 2nd ed. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Rugh, W. (2004). Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. 

Sakr, N. (2001). Contested Blueprints for Egypt’s Satellite Channels: Regrouping the Options by 
Redefining the Debate. International Communication Gazette. 63;149.

Sakr, N. (2005). “Media Policy in the Middle East: A Reappraisal.” In: James Curran and 

Michael Gurevitch (eds), Mass Media and Society, 4th edition, p234-250, London 

(Hodder Arnold). 

Schiff, F. (2004). The Dominant Ideology in the Press: Run-of-the-Paper Background 

Assumptions in 14 Ohio Newspapers. Quarterly Journal of Ideology, 

Vol 27, 3 & 4.

Shoemaker, P. M. (2003). Intercoder Reliability; Retrieved from 

http://web.syr.edu/~snowshoe/frames/content_analysis/intercoder_reliability.doc

- 24 -

http://web.syr.edu/~snowshoe/frames/content_analysis/intercoder_reliability.doc
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=17186
http://www.rsf.org/print.php3?id_article=6687
http://www.hrw.org/en/news/2006/07/10/egypt-journalists-still-risk-jail-under-press-law


Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

U.S. Department of State (2009, Feb 25). “2008 Human Rights Report: Egypt.” 

2008 Country Reports on Human Rights Practices. Retrieved May 29, 2009 from 

http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/nea/119114.htm

APPENDIX A

CONTENT ANALYSIS CODING SHEET

- 25 -

http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/nea/119114.htm


Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Article ID# __________

Newspaper name
1= Al-Ahram      2= Al-Masry Al Yom       3= Al Wafd

Date of article
1= July 26;   2= Aug 14;   3= Oct 10;   4= Oct 22;   
5= Nov 24;   6 = Dec 9;   7= Dec 28

Where is the story placed on the page?
1= Top half of page;    2= Bottom half of page

Where is the story located in the paper?
1= Front page;     2= Back page;    3= Inside page

What is the format of the piece? 
1= news report;   2= opinion;   3= sports news report;   4= sports opinion 
5= feature;   6= investigation;    7= news summary

What is the article’s size?
1= 1-5 cm squared;   2= 6-9 cm squared;   3= 10-13 cm squared   
4= 14-18 cm squared;   5= 19 cm squared or more

What sources are listed in the byline?
1= staff/reporter only           2= AFP         3=AP        4= Reuters;       5= MENA   6= US 
Newspaper               7= European Newspaper            8= agencies;   
9= combination of staff/reporter and agencies          10= no source         11= other

What is the primary topic of the article?

Egypt Community Relations (1-3):  1= Muslim/Christian cooperative/good relations; 
2=Muslim/Christian conflict; 3= other

Elections (4-9): 4= Egyptian elections general;   5= Egyptian election rigging/corruption;   6= 
US Elections;   7= African country elections;   8= Arab country elections;   9= other country 
elections

Egypt Crime (10-21): 10= violent assault;   11= murder;   12= sexual assault/rape;   13= 
prostitution;   14= robbery/theft;   15= illegal drugs;   16= Terrorism;   17= 
Hostages/hijacking;   18= bribery/corruption;   19= slander/libel of president or other public 
figures;   20= libel/slander of private persons;   21= other

Egypt Education (22-32): 22= poor education services (bad schools, poor teaching/all 
memorization, no labs, etc) or curriculum problems (bad books and materials);   23= good 
education services;   24= religion and;   25= private lessons;   26= dropouts;   27= violence by 
teachers or students;   28= cheating;   29= cost of private schools;   30= high school tests; 
31= college determination/coordination of majors;   32= cost of private colleges;   33= other

Egypt Housing (34-44): 34= new constructions;   35= new cities;   36= overcrowding;   37= 

- 26 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

‘ghetto areas’;   38= housing construction problems;   39= violation of housing laws; 40= 
urban migration;   41= homelessness;   42= lack of housing;   43= cost of housing;   44= other

Egyptian Government and Parties (45-69): 45= news about Egyptian parties and groups; 
46= Egyptian democratic progress;   47= Egyptian democratic regression (dictatorship);   48= 
Egyptian government corruption;   
49= Egyptian government incompetence;   50= Egyptian government achievements (political, 
economic, etc.);   51= anti-Egyptian government protests;   52= general/cordial Egyptian 
government relations with other countries;   53= Egyptian president meeting with other 
national leaders;   54= Egyptian trade relations with other countries;   55= Egyptian aid 
relations with other countries;   56= antagonism between Egypt and other country(ies);   57= 
Egyptian law changes or new legislation;   58= Egyptian government economic 
policy/initiative;   59= Egyptian government education policy/initiative;   60= Egyptian 
government healthcare policy/initiative;   61= Egyptian government environmental 
policy/initiative;   62= Egyptian government agricultural policy/initiative;   63= Egyptian 
government public works and water resources policy/initiative;   64= Egyptian government 
information technology policy/initiative;   65= Egyptian government housing and urban 
development policy/initiative;   66= Egyptian government tourism policy/initiative;   67= 
Egyptian government electricity/energy policy/initiative;   68= Egyptian government role in 
peace process;   69= Egyptian government other

Non-Egyptian International Relations/Issues (70-100): 70= trade;   71= aid;   72= sport;   73= 
UN;   74= sanctions;   75= cordial relations;   76= antagonism between nations;   77= 
‘dictatorship’;   78= Islam vs West;   79= ‘naked aggression’;   80= occupied territory;   81= 
international law;   82= peace talks/peace deal;   83= meetings/calls between leaders;   84= 
environmental issues;   85= actions/policies/initiatives of Int. Leaders;   86= terrorism;   87= 
charity;   88= Govt. incompetence;   89= illegal weaponry;   90= human rights;   91= 
Israeli/Palestinian conflict/peace/relations;   92=Palestinian/Palestinian conflict/relations; 
93= World Court/International Trials;   94= spying/covert ops;   95= EU;   96= censorship; 
97= torture;   98= US wars (Iraq, Afghanistan, etc);   99= international (non-Egyptian) 
religion issues;   100= other

Egypt Employment (101-107): 101= unemployment levels;   102= job prospects/opportunities; 
103= job discrimination/corrupt hiring practices;   104= low salaries;   105= high salaries; 
106= layoffs due to privatization;   107= other

Economics (108-121): 108= Egyptian stock market;   109= International stock market(s); 
110= Egyptian economic crisis;   111= international economic crisis;   112= Egyptian 
economic growth;   113= Egyptian debt;   114= Egyptian foreign investment;   115= Int’l 
foreign investment;   116= Egypt taxes;   117= Int’l taxes; 118= Egypt compensation for 
accidents;   119= international economic cooperation;   120= Int’l economic investment; 
121= other

Egypt Religion (122-140): 122= fatwa;   123= religious lessons;   124= conversions;   125= 
religious extremism;   126= azhar policy;   127= azhar achievement;   128= azhar mistake; 
129= church policy;   130= church achievement;   131= church mistake;   132= reports on 
religious personalities;   133= religious structures/buildings;   134= differences/conflicts 
between Islamic sects;   135= defenses of Islam;   136= defenses of Christianity;   137= attack 
on religion;   138= polygamy;   139= Islamist groups;   140= other

- 27 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

Health (141-153):  141= health problems;   142= cosmetic surgery;   143= cost of health care; 
144= natural disaster;   145= rail/air disaster;   146= and organ/blood donorship;   147= health 
and gender;   148= obituaries;   149= child malnutrition;   150= pollution;   151= quality of 
hospitals and clinics;   152= health insurance;   153= other

Egypt Policing/Law and order (154-166): 154= selective/target policing;   155= positive 
relations;   156= negative relations;   157= demonstrations;   158= rioting;   159= court 
rulings;   160= recruitment of Muslim officers;   161= Execution & ‘Islamic Law’; 162= 
Islamic law, negative;   163= Islamic law, positive;   164= Police racism;   165= court cases; 
166= other

Egypt Armed Forces (167-170): 167= achievement;   168= escaping military duty;   169= 
criticism of;   170= other

Culture/Custom (171-187): 171= westernization;   172= Islam and...;   173= enforced culture; 
174= patriarchy and...;   175= Islam/west contrast;   176= food;   177= clothing; 178= film 
industry;   179= media/ press;   180= fine art;   181= Multi culturalism;   182= Literature; 
183= Music;   184= family life;   185= architecture; 186= celebrity news;   187= other

Sport (188-190): 188= general; 189 business interests; 190= other

Business (191-206): 191= general;   192= success;   193= failure;   194= new Egyptian 
business projects by Egyptian business people – local;   195= new Egyptian business projects 
by Egyptian business people – abroad;   196= shares;   197= International trade;   198= 
Financial crisis, international;   199= privatization;   200= OIL;   201= economic talks;   202= 
agriculture;   203= Economic reform;   204= other   privatization general;   205= Egypt 
mergers;   206= International mergers

Egypt Women (207-216): 207= general;   208= gender inequality;   209= marriage, arranged; 
210= marriage, ‘forced’;   211= female circumcision;   212= human rights and ...; 213= and 
Islam;   214= hijab;   215= and jobs;   216= other

Egypt Human Rights (217-223): 217= Detainees’ rights; 218= Children’s rights; 219= Patient 
rights; 220= Religious minority rights; 221= Homosexual rights; 222= Journalists’ rights; 
223= other

Is the Egyptian government mentioned explicitly in this article?
1= Yes               2= no

If the answer to this question is “no” skip the next question

If the Egyptian government is mentioned, is the government talked about favorably, 
unfavorably, or neutrally?

1= favorably 2= unfavorably     3= neutrally

Are opposition parties or groups mentioned explicitly in this article?
1= yes   2= no

If the answer to this question is “no” skip the next question

- 28 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

If opposition groups/parties are discussed, are they talked about favorably, unfavorably, 
or neutrally?

1= favorably 2= unfavorably    3= neutrally

Does the article discuss a problem or crisis in Egypt?
1= yes 2= no

If the article does discuss a problem or crisis in Egypt, does the article also mention a 
solution or potential solution offered by the government?

1= yes 2= no

SOURCES OF INFORMATION
How many times is the government quoted or paraphrased?

1= 0 2= 1-2    3=3-4       4= 4 or more

SOURCES OF INFORMATION
How many times is an opposition party or group member quoted or paraphrased?

1= 0 2= 1-2    3=3-4       4= 4 or more

SOURCES OF INFORMATION
How many times is an average citizen (man/woman on the street, small business owner, 

etc.) quoted or paraphrased?
1= 0 2= 1-2    3= 3-4       4= 4 or more

Is a photograph is included?
1= Yes
2= No

If you answered “yes” to #16, answer the remaining questions. If you 
answered “no” skip all remaining questions. 
 

What is the size of the photograph?
1= Very small      2= Small       3= Medium size     4= Large      5= Very Large

Is the photo of an individual or a group?
1= Individual 2= Group 3= not applicable 

Is President Mubarak, a member of his family, or another member of the NDP pictured 
in the photo?

1= Yes      2= No     3= Not clear
If you answered yes to question #22, answer #23. Otherwise skip ahead to 
question #24. 

What is the active state of the president, family member or other member(s) of the 
NDP?

1= angry/disappointed (e.g. yelling, protesting)
2= threatening/aggressor (e.g. occupying army, invading army, intent to injure)
3= victim/sad (crying, wounded, dead, grieving, crying, scared, subject of gunfire or other 
assault, parent sheltering child, acting in self-defense, etc.)

- 29 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

4= Leadership/diplomacy (speaking at a meeting, etc.)
5= happy (e.g. smiling, joking, social situations, playing/leisure)
6= focused/concentrating (e.g. working hard, studying, listening carefully)
7= playing/leisure/social
8= worried

Are opposition groups or parties pictured?
1= Yes 2= No 3= Not clear

If you answered “yes” to question #24, answer #25. Otherwise skip ahead 
to question #26. 

What is the active state of the opposition groups or parties?
1= angry/disappointed (e.g. yelling, protesting)
2= threatening/aggressor (e.g. occupying army, invading army, intent to injure)
3= victim/sad (crying, wounded, dead, grieving, crying, scared, subject of gunfire or other 
assault, parent sheltering child, acting in self-defense, etc.)
4= Leadership/diplomacy (speaking at a meeting, etc.)
5= happy (e.g. smiling, joking, social situations, playing/leisure)
6= focused/concentrating (e.g. working hard, studying, listening carefully)
7= playing/leisure/social
8= worried

Are average Egyptians citizens pictured?
1= Yes 2= No 3= Not clear

If you answered yes to question #26, answer #27. Otherwise skip ahead to 
question #28. 

What is the active state of the average citizen(s) pictured?
1= angry/disappointed (e.g. yelling, protesting)
2= threatening/aggressor (e.g. occupying army, invading army, intent to injure)
3= victim/sad (crying, wounded, dead, grieving, crying, subject of gunfire or other assault, parent 
sheltering child, acting in self-defense, etc.)
4= Leadership/diplomacy (speaking at a meeting, etc.)
5= happy (e.g. smiling, joking, social situations, playing/leisure)
6= focused/concentrating (e.g. working hard, studying, listening carefully)
7= playing/leisure/social
8= worried/scared

Are foreign diplomats pictured?
1= Yes 2= No 3= Not clear

If you answered yes to question #28, answer #29. Otherwise skip the 
remaining question. 

What is the active state of the foreign diplomats?
1= angry/disappointed (e.g. yelling, protesting)
2= threatening/aggressor (e.g. occupying army, invading army, intent to injure)
3= victim/sad (crying, wounded, dead, grieving, crying, subject of gunfire or other assault, parent 
sheltering child, acting in self-defense, etc.)

- 30 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

4= Leadership/diplomacy (speaking at a meeting, etc.)
5= happy (e.g. smiling, joking, social situations, playing/leisure)
6= focused/concentrating (e.g. working hard, studying, listening carefully)
7= playing/leisure/social
8= worried/scared
 

APPENDIX B

SUBJECT AREA AND PRIMARY TOPIC CATEGORIES COLLAPSED

Egypt Community Relations (1):  1= Egypt community relations [includes Muslim/Christian 
conflict and Muslim/Christian cooperative/good relations] 1-3
2-Elections (2): 2= Elections [includes Egyptian elections general, Egyptian election 
rigging/corruption, USA elections, Arab/Middle Eastern country elections, international 
organization elections (e.g. the UN), and other country elections] 2-9

Egypt Crime (3-7): 3= violent crime (includes violent assault, murder, and sexual assault); 
4= prostitution;   5= robbery/theft;   6= terrorism/hostage taking;   7= crime other [includes 
illegal drugs; bribery/corruption; libel/slander of private persons; slander/libel of president or 
other public figures; and illegal immigration]   10-22
4-Egypt Education (8): 8= Egypt education issues [includes poor education services or 
curriculum problems; good education services; private lessons; cost or problems; dropouts; 
cheating; cost of private schools; high school tests; college determination/coordination of 
majors; cost of private colleges]   23-32
5-Egypt Housing and Construction (9): 9= Housing issues [includes new constructions;  new 
cities; overcrowding; ‘ghetto areas’; housing/structure/building construction problems; 
violation of housing laws; urban migration; homelessness; cost of housing/lack of housing; 
other]      

Egyptian Gov and Parties (10-19): 10= News about Egyptian opposition parties and groups; 
11= Egyptian opposition parties/groups/persons relations with gov;   12= Egyptian 
government achievement/praise (includes democratic progress);   13= Negative Egyptian 
government news (includes democratic regression, Egyptian gov corruption, anti-Egyptian 
government protests, and Egyptian gov incompetence);   14= general/cordial Egyptian gov 
relations/cooperation with other countries (includes Egyptian president meeting with foreign 
leaders, Egyptian gov giving aid/charity, and Egypt government receiving aid/charity from 
non-Egyptian sources);   15= Egyptian law changes or new legislation;   16= Egyptian gov 
econ policy/activity/initiative;   17= Egyptian gov education policy;   18= Egyptian gov 
involvement in Palestine issue;   19= Egyptian government other (includes Egyptian gov 
political/legal support for Egyptians abroad, antagonism between Egypt and other countries, 
Egypt gov healthcare policy, Egypt gov agricultural policy, Egypt gov environmental policy, 
Egypt gov public works and water resources, Egypt gov housing and urban development 
policy, Egyptian gov information technology or science policy/ initiative/ activity, Egyptian 
government tourism policy, Egypt gov electricity/energy policy, Egypt gov roads/transport 
policy, Egypt gov role in peace process, Egypt gov human rights policy initiative.); 65= 
housing;   68= roads

Non-Egyptian Gov International Relations/Issues (20-23): 20= positive international 
relations/issues (includes charity/aid, UN, general/cordial relations, peace talks/peace deal, 
environmental issues, Egyptian citizens/organizations charity, and Egyptian opposition or 

- 31 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

average citizen relations with nations);   21= international tensions/negative international 
relations (includes physical assault of international leader, protests/demonstrations, sanctions, 
antagonism between nations, dictatorship, nuclear weapons, occupied territory, international 
law/court/trials, terrorism, gov’t incompetence, gov’t corruption, illegal weaponry, US wars, 
and torture); 22= Israeli-Palestinian issue (includes I-P conflict/peace/relations, and 
Palestinian-Palestinian conflict/peace/relations;   23= int’l other (includes human rights, 
censorship, governmental/administration changes, international religion issues)

Economics (24-26): 24= Egypt economic issues (includes unemployment levels, stock market, 
decline/crisis, foreign investment, taxes);   25= int’l economics (includes stock market, 
decline/crisis, taxes;   26= other

Egypt Religion (27=29): 27= Islamic holidays;   28= Islamist groups;   29= religion other 
(includes Islamic religious fatwa/lessons, conversions, azhar policy and/or 
education/curriculum issues, azhar achievement, azhar mistake, church policy, church 
achievement, church mistake, reports on religious personalities, religious structures/buildings, 
differences/conflicts between Islamic sects, Christian ruling/lessons, polygamy, and Christian 
holidays and events). 

Health (30-33):  30= health problems (including health advice designed to alleviate health 
problems/conditions); 31= rail/air/car/sea disaster;   32= quality of hospitals and clinics;   33= 
other (includes cosmetic surgery, cost of health care,  natural disaster, organ/blood donorship, 
environmental issues, obituary, child malnutrition, pollution,  health insurance, Egyptian 
medicine-science development, accidents, non-Egyptian medicine-science development, and 
women and health). 

Egypt Policing/Law and order (34-35): 34= court cases/rulings;   35= other (includes 
demonstrations, rioting, Police incompetence, Police/security forces 
abuse/brutality/corruption, news about judges)

Egypt Armed Forces (36-39): 36= achievement;   37= escaping military duty;   38= criticism 
of;   39= other

Culture/Custom (40): 40= Egypt culture (includes globalization/westernization, honoring 
persons, food, clothing/dress, film/television industry, press, art, Multi culturalism, 
Literature/theatre, Music, family life, history). 

Business (41-49):  41= success;   42= failure/failing;   43= new Egyptian business projects by 
Egyptian business people – local;   44= privatization;   45= agriculture;   46= Egypt mergers; 
47= International mergers;   48= technology problems;   49= other

Egypt Human Rights (non-governmental) (50): 50= human rights (e.g. detainees, children, 
patients, religious minorities, homosexuals)

Sports:  (51-52): 51= Egypt sports;   52= international sports

APPENDIX C

- 32 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

DESCRIPTION OF KEY CONTENT ANALYSIS VARIABLES

Variable (4 and 5) – Page Placement and Paper Placement: Article placement is an 
important indicator of priority and importance. Each article was coded for its location on the 
page (top-half or bottom-half) and within the newspaper (front-page or inside-page). 

With regards to article location on a page, coders were instructed to code articles based 
on where they began, not where they ended up or where the majority of their text was positioned. 

Although only articles with at least some front-page reference were coded in this study, 
not all articles, for the purposes of coding, were considered front-page. Articles that included 
some text (at a minimum a title) were coded as being on the front-page, however, articles with 
only a front-page “teaser” were coded as being on inside-pages. 

Variable (6) – format: The coding sheet’s question on “format” asked coders to code 
articles into categories of either news or opinion/editorial. 

Variable (7) – article size: Article size is also an important indicator of importance. 
Articles were grouped by the researcher into categories of small, medium, and large based on the 
amount of overall text size included in them. Coders were provided with sample articles 
organized by size to serve as guides during the coding process. 

Variable (8) – byline sources: Byline sources denote the primary journalistic source of 
news. Generally speaking, a larger proportion of staff-written reports suggests higher quality 
(Cooper, 2008). 

Variable (9) – primary topic: Past research by Cooper (2008) suggests significant 
differences in topic choices amongst government and independent newspapers in Egypt. Article 
topics are excellent measures of what newspapers regard as important and also how they align 
themselves politically. Prior to development of the final coding guide, I closely read issues of Al-
Ahram, Al-Masry al-Yom, and Al-Wafd to determine a range of possible topics to include in the 
coding scheme. Coders were instructed to code articles based on the main topic presented, as 
suggested by the amount of space allotted and placement of topics within articles. Topics not 
considered obvious in meaning were defined in the coding guide, and a series of coding rules 
were provided in order to guide coders on decisions involving articles discussing multiple topics 
(see Appendix D). 

Overall, there were 18 broad subject areas with 192 primary (more specific) topics. That 
is, the ‘topic’ portion of the coding sheet was divided into 18 broad subject areas, with each 
category containing several specific, primary topics. For example, the broad area of Egyptian 
Government and Parties included 30 specific primary topics including Egyptian government  
economic policy/initiative/activity and Egyptian Government Corruption.

Intercoder reliability results for subject area were better than .80 for both Scott’s Pi and 
Krippendorf’s Alpha. Reliability scores for primary topics, meanwhile, was .72 for Scott’s Pi and 
.73 for Krippendorf’s Alpha. 

Variable (10 and 12) – mention (of government or opposition parties): This variable 
measured whether or not the government or opposition parties were mentioned in articles. 
Differences between newspapers regarding how often they reference the government and 
opposition groups might indicate the degree to which the papers are willing to include the voices 
and views of these important groups. 

Variable (11 and 13) – direction: This variable measured whether the government and 
opposition parties were talked about favorably, unfavorably, or neutrally. Favorable, or positive, 
determinations were made when articles discussed achievements primarily or issued praise 
without condemnation or criticism. Articles primarily critical in tone were coded as unfavorable, 
while those discussing both positive and negative attributes about evenly were coded as neutral. 

Variables (14 and 15) – problem and solution: Variables 14 and 15 determined in part the 

- 33 -



Journalism with Restraint          Journal of Middle East Media 
Vol 8, Issue 1, Fall 2012

extent to which newspapers covered problems in Egypt and, importantly, how likely the papers 
were to mention government-suggested solution. Since either excluding problems from news 
content or mentioning government-proposed solutions to problems are ways of indicating 
indirect support for the government, these two variables served as important measures of 
government loyalty. 

Variable (16, 17, and 18) – quotes: Measuring inclusion of direct quotes and paraphrases 
of opposition groups, the government, and average citizens is one way to determine how willing 
the three newspapers studied were to include the voices of these important groups. 

Variables (19 & 22/35 & 24/37 & 26/39 & 28/41 & 30/43 & 32 & 45) – photo: Inclusion 
of a photographs with news articles is one measure of the importance newspapers give to the 
topics of the articles and also the subjects discussed in them. Variable 19 determined simply 
whether any photographs accompanied news articles. Six other variables measured specifically 
who was pictured. Specifically, these six variables measured whether the president, the 
president’s family, a member of the government, opposition group members, average Egyptian 
citizens, or foreign diplomats were pictured in photographs accompanying articles. 

- 34 -


	Journalism with Restraint: A Comparative Content Analysis of Independent, Government, and Opposition Newspapers in pre-Revolution Egypt.

